Peliohjeet Mielimysteereihin

Kolme keskeisintä asiaa

Peliohjeet Mielimysteereihin tiivistyvät kolmeen asiaan. Huumorintaju on ihan ykkönen! Sitä kannattaa varata mukaan reilusti, jotta säilytät hyväntuulisuutesi ja myönteisen pelivireesi myös niinä ohimenevinä hetkinä, kun joku toisista hahmoista haastaa roolihenkilöäsi hieman ärsyttävällä tyylillä tai joudut kolmatta kertaa puolen tunnin sisällä etsivän silmätikuksi.

Kyky ja halu keskustella toisten osallistujien kanssa on ilmiselvä edellytys. Jos keskustelukyky tai -halu tyystin puuttuu, sitten ehkä jokin muu aktiviteetti kuin roolipeli on sopivampi valinta. Jos taas kevyt perusjuttelu sujuu ainakin kohtalaisesti, pärjäät myös pelissä mainiosti.

Peliohjeet Mielimysteereihin tiivistyvät huumorintajun ja keskustelukyvyn lisäksi rooliin eläytymiseen. Halu eläytyä saamaasi rooliin parin tunnin ajaksi viimeistelee viihtymisesi. Eläytymiseksi riittää se, että sisäistät joitakin rooliohjeistukseen kirjattuja hahmosi ominaisuuksia ja tavoitteita ja annat niiden ohjata kohtaamisiasi toisten kanssa.

Peliohjeet Mielimysteereihin tiivistyvät paljolti huumorintajuun, keskustelukykyyn ja eläytymishaluun. Kuvassa on kaksi Konnun koulmysteerien hahmoa, entiset luokkatoverit, keskustelemassa sohvalla keskenään.
Keskustelu on avain onnistuneeseen peliin. Konnun koulumysteerit, 2.3.2013

Asuste auttaa eläytymään

Pukeutumiseen ei tarvitse käyttää paljoa aikaa tai rahaa. Jonkinlainen asustaminen (esim. huivi, koru, hattu, peruukki, liivi tai erityinen meikki) auttaa sinua irrottautumaan arkiminästäsi ja tavoittamaan pelin hengen.

Mieshahmo istuu lierihattu päässä ja lei kaulassa lukemassa rooliohjeistustaan ennen pelin alkua.
Hahmo latautuu Havaijin mysteereihin 5.2.2012
Peliohjeita Mielimystereihin: asusteet auttavat eläytymään. Kuvassa on kolme hienosti rooleihinsa pukeutunutta Egyptin mysteerien hahmoa: pappi rouvineen sekä seurapiirikaunotar
Puvustus auttaa eläytymään pelitilanteisiin. Egyptin mysteerit, 24.1.2010

Lue pelihahmojen puvustamisesta lisää täältä: https://mielimysteerit.blogaaja.fi/2024/05/02/roolihahmon-puvustaminen/

Peliohjeet Mielimysteereihin: tutustu hahmoosi rauhassa

Lue rooliohjeistuksesi, jonka saat joko tilaisuuden alussa tai sovitusti pari päivää ennen peliä meilitse. Se kertoo hahmosi tilanteen pelin alkaessa, ja pelin kuluessa huomaat, mitkä tavoitteistasi ovat pelissä (= hahmosi siinä elämänvaiheessa) saavutettavissa ja mistä joudut luopumaan esimerkiksi jonkin vielä tärkeämmän asian takia.

Muista, että peli on kuin ”pätkä elämästä”. On tärkeää oivaltaa, että rooliohjeistuksen ”tiedot” kertovat sen, mihin hahmosi uskoo, mutta kaikissa tapauksissa se, mitä hahmosi uskoo, ei ole totta eikä varsinkaan yhtenevää toisten hahmojen uskomusten kanssa.

Peliohjeet Mielimysteereihin: Tutustu hahmoosi. Pöydän ääressä kaksi hahmoa tutkii peliohjeistustaan ja kenties samalla jo esittäytyy toisilleen
Niin omaan hahmoon kuin liittolaisiinkin ehtiin tutustua sekä mysteerin alussa että sen kestäessä. Egyptin mysteerit, 24.1.2010

 

Tavoitteita kohti, muttei millä hinnalla tahansa

Tavoiteluettelo kertoo päämääristä, joita hahmosi pyrkii saavuttamaan. Kannattaa aluksi tähdätä niihin, vaikka on epätodennäköistä, että pystyt saavuttamaan ne kaikki, sillä osa muista hahmoista saattaa vastustaa jotakin tavoitettasi.

Voit saavuttaa useimmat tavoitteesi yksinkertaisesti juttelemalla ihmisille.

Hollywoodin mysteereissä tuotantotiimit saavat esittää tulevan menestysreseptinsä muille, kuten tässä kuvassa viisihenkinen tiimi on tekemässä.
Tuotantotiimi esittelee upeaa elokuvaideaansa Hollywoodin mysteereissä Maskussa 15.11.2009
Yhdsistyvätkö hahmojen tavoitteet. Kaksi hahmoa keskustelee tiiviisti päät toisiaan kohden kumartuneina Konnon koulumysteereissä.
Tiivis keskustelu meneillään Konnun koulumysteereissä, 2.3.2013

 

Peliohjeet Mielimysteereihin: esittele itsesi

Vaikka pelin alkaessa lyhyesti esittäydymme (tai MC esittelee hahmot), voit aivan hyvin pelin kuluessa lähestyä toisia esittäytymällä ainakin niille, jotka eivät ole hahmosi lähimpiä yhteistyökumppaneita tai ystäviä ennestään.

Jollet tiedä jostakusta hahmosta vielä mitään tai olet unohtanut kaiken tietämäsi, voit kysyä, keitä he ovat ja miksi he ovat paikalla. Jos tiedät heistä jotain joko rooliohjeistuksen tai jonkin aiemman keskustelun perusteella, voit avata keskustelun sen pohjalta, mitä jo tiedät heistä.

Jokaisen rooliohjeistuksen lopussa on muutamia ideoita, jotka auttavat varsinkin ensikertalaisia pääsemään alkuun pelissä. Mieti, miten toimisit todellisessa elämässä vastaavassa tilanteessa, ja toimi sen mukaan! (Paitsi jos tapanasi on luikkia ihmisiä karkuun, tee nyt päinvastoin.)

Peliohjeet Mielimysteereihin: esittele itsesi. Hahmojen kannattaa esittäytyä toisilleen, kuten kuvassa olevat rehtori ja terveydenhoitaja tekevät.
Hahmot voivat esittäytyä myös niille henkilöille, jotka jo entuudestaan tietävät. Usein heidän tapaamisestaan on aikaa. Konnun koulumysteerit, 21.10.2012

 

Etsi liittolaisesi  ja vastustajasi

Jokaisessa pelissä on sekä niitä, joilla on lähtökohtaisesti motivaatiota auttaa sinua, että niitä, joilla on syitä vastustaa hankkeitasi. On tärkeää löytää molemmat.

Saadaksesi liittolaisesi auttamaan sinua, saattaa olla viisasta ja reilua auttaa heitä vastavuoroisesti. Huomaa, että vaikka vanhat ”vihollisuudet” ja eriseuraisuudet on otettava lähtökohdiksi, ei ole kiellettyä pyrkiä sovitteluunkaan pelin kuluessa. Vertaa tässäkin tilannetta ns. elävään elämään.

Etsi liittolaisesti ja vastustajasi on yksi peliohje Mielimysteereihin. Kuvassa Broadwayn mysteerien kaksi pelaajaa hymyilee tyytyväisinä papereittensa äärellä. Liittolainen on löytynyt.
Liittolaisia hymyilyttää Broadwayn mysteerissä 12.12.2009

 

Peliohjeet Mielimysteereihin: kortit

Peliohjeet Mielimysteereihin olisivat puutteelliset ilman mainintaa korteista, sillä moni asia peleissä on korteilla. Kortteihin kuuluu esim. esine-, kysymys-, salaisuus- ja tietokortteja. Korttien käyttö on suotavaa ja peliä vauhdittavaa; useimmat tottuvat niiden käyttöön pian ja huomaavat hyötyvänsä niistä. Korteista niin kuin mistä muusta hyvänsä voi kysellä pitkin matkaa lisää minulta eli MC Maryalta.

Kortteihin turvautumattakin voi pelistä sukeutua oikein onnistunut, siitä on Mielimysteerien historiassa paljon herkullisia esimerkkejä. Toiset kokevat liiallisen kortinkäytön haittaavan eläytymistään, toiset saavat niistä merkittävästi tukea ja ideoita. Paikan päällä selviää, miten itse haluat toimia.

Pelin alkaessa kerron lyhyesti myös erilaisista korteista ja siitä, miten ja milloin niitä kannattaa käyttää.

Kortit ovat oleellisia mm. hahmoilla olevien esineiden sekä hahmojen salaisuuksien määrittelijöinä. Joskus niitä salaillaan onnistuneesti pitkäänkin, mutta salaisuuksia on pelin etenemisen kannalta hyvä paljastaa harvoille ja valituille. Kuvassa on kolme hahmoa sohvalla. Keskimmäinen näyttää korttia vasemmanpuoleiselle ja yrittää salata sen oikeanpuoleiselta.
Kortteja ei aina näytetä kaikille hahmoille. Konnun koulumysteerit, 2.3.2013

 

Peliohjeet Mielimysteereihin: MC Maryan sana ratkaisee

Pyrin pelinjohtajana oikeudenmukaisuuteen ja autan kaikkia auliisti ja tasapuolisesti sekä ennen peliä että sen aikana. Jos sinulla on pulma, tule juttusilleni. MC:n ohjeistusta ei voi kumota valttikorteilla.

MC ilmoittaa, koska peli on ohi. Olitpa siihen mennessä saavuttanut tavoitteitasi tai et, kyseessä ei ole maailmanloppu (muuta kuin sen pelin osalta). Peli on voinut mennä loistavasti myös kohdaltasi, vaikka hahmollasi olisi mennyt moni suunnitelma poskelleen. Olet saattanut silti olla ahkerasti mukana selvittelemässä asioita, sosialiseerannut, suunnitellut, haastanut ja innostanut. Se, jos mikä on tärkeää, tavoitteita tulee ja menee!

Parasta ja hienointa pelissä on iloinen irrottelu, itsetutkistelu, vuorovaikutus ja tuntemattomille alueille astuminen.

Jottet turhaan pahoita mieltäsi, muista kuitenkin, että sinua on varoitettu peliin kätkeytyvistä jekuista ja yllätyksistä. Kaikki hahmot eivät halua sinun onnistuvan kaikissa tavoitteissasi! Siltikään kaikkia ei kannata epäillä kaikesta kaiken aikaa. Varmin tapa pilata pelinsä on käyttäytyä niin epäluuloisesti, että ikään kuin pelaa itsensä yksinäiseen nurkkaan.

Jokaiselle löytyy myös liittolaisia, ja huikeimmillasi saatat onnistua käännyttämään ”vihollisestasi” uuden liittolaisen.

Joskus yllättävätkin pelihahmot löytävät toisensa. Kuvassa Egyptin mysteerien kaunotar juhlavissa vaatteissaan istuu karumpaan aavikkoasuun pukeutuneen hahmon polvella.
Jokaiselle pelihahmolle on jo lähtökohtaisesti olemassa liittolaisia, mutta taitavat pelaajat osaavat tehdä niitä lisää pelin aikana. Egyptin mysteerit, 3.11.2013

 

Peliohjeet Mielimysteereihin: toiminnot

Toisten kanssa jutustelu, napostelu, korttien käyttö (hieman harjoiteltuasi) ja hengailu pelipaikalla soljuvat lyhyen totuttelun jälkeen omalla painollaan. Jos jäät miettimään jotain tai haluat kokeilla yllättäviä toimintoja, neuvottele minun kanssani. Pelinjohtaja MC Maryan ominaisuudessa tiedän lopputuloksen sille, mitä yrität tehdä.

Käytä rohkeasti mielikuvitustasi ja ehdottele asioita, jos ja kun keksit jotain itseäsi ja hahmoasi houkuttelevaa. Vapaamuotomysteerit ovat hyvin joustavia.

Hahmojen omaehtoinen täydentäminen roolia elävöittävillä yksityiskohdilla on sekä sallittua että suotavaa Mielimysteerien peliohjeissa. Kuvassa Arabian mysteerien torikauppiaat vertailevat tarjolla olevia kankaita ja tutustuvat samalla toisiinsa.
Kaupankäyntiä ja suhteiden solmimista Arabian mysteereissä 8.6.2010

 

Peliohjeet Mielimysteereihin: hahmojen täydentäminen

Peliohjeet Mielimysteereihin mahdollistavat osallistujille oman roolihahmon laajentamisen ja syventämisen tietyissä rajoissa. Aina, kun olet epävarma, neuvottele MC Maryan kanssa. Varmista, onko ok jokin mitä haluat hahmoosi liittää, ettet tule vahingossa tärvelleeksi arvoitusten näyttämöä ja ratkaisun logiikkaa.

Yleisesti ottaen turvallisinta on lisäillä hahmolleen harrastuksia, mielenkiinnon kohteita tai makuasioita kuten lempiruokia, -matkakohteita tai -musiikkia. Et kuitenkaan voi liittää hahmoosi mitään, mikä on ristiriidassa roolikuvauksen kanssa.

Hahmosi saa kuitenkin kehittyä pelin kuluessa erilaisten kohtaamisten, oivallusten ja ”kriisien” kautta ihan kuin elämässäkin.

Peliohjeet Mielimysteereihin. Oheinen kuva on esimerkkinä hahmojen omaehtoisesta täydentämisestä. Kuva on Konnun koulumysteeristä, joka pelattiin terveydenhoitajaa esittävän osallistujan kotona. Hän otti kissansa luontevasti osaksi roolihahmoaan ja mm. antoi sille leikisti pistoksia, kuten myös muillekin paikalla olijoille.
Lemmikit (ja tässä tapauksessa myös ”kissan pistokset”) sopivat hyvin liitettäviksi miltei hahmoon kuin hahmoon. Konnun koulumysteerit, 2.3.2013

Peliohjeet Mielimysteereihin: kiistat

Hahmosi saattaa joissain tiukoissa tilanteissa ajautua kahnauksiin toisten hahmojen kanssa ja jopa haluta loukata jotakuta jopa käymällä käsiksi. Tällaisessakin tapauksessa (jos kyse on enemmästä kuin kipakasta sanailusta) MC Marya toimii tarvittaessa ”erotuomarina” ja antaa yksityiskohtaisempia ohjeita välienselvittelyyn.

Pääsääntöisesti ratkaisemme mahdolliset yhteenotot kivi-paperi-sakset -menetelmällä. Harvat nujakat on aina peleissä hoideltu sopivasti kieli poskessa eikä kukaan niistä ole kärsinyt tai pahastunut.

Muista mahdollisten hahmoristiriitojen keskelläkin, että kaikkein tärkein tavoite itsesi ja muiden kannalta on iloinen irrottelu ja hyväntuulinen hauskanpito mukavassa seurassa!

Roolihahmojen väliset kiistat ratkaistaan pääsääntöisesti kivi-paperi-sakset -menetelmällä ja leikkimielisesti. Kuvassa kaksi Arabian mysteerien hahmoa ottaa yhteen pelipaikan nurmikentällä. Molempia taistelu hieman hymyilyttää.
”Kärhämöintiä” Arabian mysteereissä 8.6.2010

Hyvällä pelimielellä teitä tervehtien ja tervetulleiksi toivottaen,

MC Marya alias Marja Repokangas

 

Ota yhteyttä

Meilitse: mrepokangas@gmail.com

Puhelimitse/viestitse (tavoittaa paremmin): 050 370 4717

Mielimysteerit Facebookissa: https://www.facebook.com/Mielimysteerit

Mielimysteerit Instagramissa: https://www.instagram.com/murhamysteeri_roolipelit/

 

Lisää luettavaa

Tästä blogista

Katsauksessa Mielimysteerien historiaan kerron mm. kaikkien aikojen ensimmäisestä Hollywood-mysteeristä, joka pelattiin Raision Martinhovissa 28.3.2009. Tästä pääset lukemaan: https://mielimysteerit.blogaaja.fi/2024/04/28/mielimysteerit/

Ensikertalainen pelissä? Lukekaa tämä pohjustukseksi: https://mielimysteerit.blogaaja.fi/2024/04/30/rohkaisua-ensikertalaisille-mysteeripelaajille/

Mitä ovat Mielimysteerit? https://mielimysteerit.blogaaja.fi/2024/05/01/mita-ovat-mielimysteerit/

 

Toisista blogeista

Tutustu klovnihahmooni Elleniinhttps://ellenolisi.blogspot.com/

tai Tanssivien klovnien yhteistä, paljon harjoitus- ja keikkakuvia sisältävää blogia: https://tanssivatklovnit.blogspot.com/

Mielimysteerit mainitaan ainakin näissä Ellen-postauksissa: https://ellenolisi.blogspot.com/2024/03/pre-elleniaalinen-aika.html

Kuvassa Ellen-klovni eli Marja Repokangas lekottelee Tanssivien klovnien taustakankaan päällä. Ellenin pää näkyy kuvan vasemmassa laidassa pinkissä peruukissaan, ja pitkin kuvan oikeaa reunaa kulkee kankaista leikattu kirjoitus "klovnit".
Ellen-klovni on puolet Tanssivista klovneista, Ellenistä ja Esteristä.

sekä https://ellenolisi.blogspot.com/2024/04/tanssivan-klovnin-salattu.html

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *