Murhamysteeri-illallinen on monille tuttu ainakin elokuvista ja TV-sarjoista. Kätevimmin se toteutetaan noutopöydän yhteydessä, mutta muitakin vaihtoehtoja on.
Ruokailu ravitsee roolipeliä ja peli maustaa ruokailua
Onko tulossa tyky-päivä, polttarit, sukujuhlat, harrastusporukan kokoontuminen tai muut kekkerit? Murhamysteeri-illallinen on oiva ohjelmanumero mihin hyvänsä illanviettoon.
Arvoitusten ratkominen ja ateriointi sopivat yhteen. Sen tietävät ainakin Hercule Poirot, Nero Wolfe ja isä Brown mitä parhaiten, eikä Miss Marplenkaan tiedetä kello viiden teestä ja pikkuleivistä kieltäytyneen.
Milloin murhamysteeri-illallinen sitten on onnistuneimmillaan? Milloin ateriointi siivittää pelin entistä riemukkaampaan lentoon? Milloin peli puolestaan maustaa aterian entistä herkullisemmaksi?
Oikeastaan kaikki muu käy paitsi se klassinen, että istuttaisiin koko pelin ajan paikoillaan pöydässä ja odotettaisiin, kun tarjoilijat tuovat aina uusia ruokalajeja. Siinä asetelmassa voi pelata onnistuneesti ainoastaan pöytämurhamysteerin, josta muuten pääsee lukemaan tästä: Pöytämysteerikutsut
Onneksi löytyy useita erinomaisen toimivia vaihtoehtoja murhamysteeri-illalliseksi. Niissä herkullinen ateriointi ja hauska sekä jännittävä roolipeli yhdistyvät parhaalla tavalla.
Murhamysteeri-illallinen: ruokailu pelin alkajaisiksi
Nälissään olevalle, esimerksiksi pitkän työ- tai koulutuspäivän jo tehneelle tai fyysisiä tyky-aktiviteetteja roolipelin edellä harrastaneelle joukolle ruokailu pelin alkajaisiksi tai pelin aikana on ilman muuta ainoa järkevä vaihtoehto. Sen toteutustapoja on kuitenkin kaksi: valtaosin ennen peliä pöytiin tarjoiltuna tai sitten noutopöydästä pelin aikana. Esittelen ensin ”aluksi aloillaan aterioinnin”.
Murhamysteeri-illallinen alkaa leppoisasti ruokaillen
Mielimystereissäni toimitaan yleensä siten, että osallistujat saavat rauhassa aloitella ensin ruokailun, asettua aloilleen, valita juomansa ja annoksensa ja vaihtaa päällimmäiset kuulumisen vieruskaverin kanssa. Pikku hiljaa aterioinnin kestäessä otan pelinjohtajana kentän haltuun. Tässä kohden seremoniamestari MC Marja astuu estradille, toivottaa kaikki tervetulleiksi, esittelee lähtötilanteen, kertaa tärkeimmät peliohjeet, esittelee hahmot, jakaa pelikuoret ja antaa helpot ohjeet korttien käytöstä.
Mikäli murhamysteeri-illallinen ei ole ryhmälle yllätys, ovat osallistujat saattaneet saada omat roolitietonsa etukäteen. Tällöin pienissä ja keskisuurissa ryhmissä osallistujat voivat halutessaan myös itse esittäytyä roolihahmoissaan. Suurimmissa, kymmenien osallistujien peleissä pelinjohtaja MC Marja esittelee roolihahmot ryhminä tyyliin ”tuottajat”, ”näyttelijät”, ”muusikot”, ”kyläläiset” tms.
Varsinainen roolipelaaminen käynnistyy kahvittelu- ja jälkiruokavaiheessa
Kahvitteluun ja jälkiruokaan mennessä esittelyt ja muut seremoniamestarin pohjustukset on yleensä jo hoidettu. Sopivalla hetkellä siis päästään aloittelemaan peliä. Monet haluavat vielä tovin tutkia kuortensa sisältöä ja silmätä peliohjeistusta, mutta pian väki lähtee liikuskelemaan tilassa ja ottamaan kontaktia toisiinsa myös kahden kesken.
Onnistuneen ravintolamysteerin edellytys onkin mahdollisuus muita ruokailevia seurueita häiritsemättä poistua välillä paikoiltaan ja jäädä seisten juttelemaan huoneen laidoille tai nurkkiin. Ihanteellisin paikka on kabinetti tai muuten muista hieman irrallaan oleva sopivankokoinen sivuhuone tai muu ruokailutila. Kodeissa, mökeillä, vuokratiloissa ja työpaikkojen taukohuoneissa liikkuminen on tietysti mahdollista ilman erikoisjärjestelyjä ja sopimisia.
Murhamysteeri-illallinen vaatii yksityisyyttä ja liikkumatilaa
Murhamysteeri-illallinen saattaa osittain tärveltyä koko seurueelta, jos se järjestetään vääränlaisessa ympäristössä. Epäedullinen ympäristö on esimerkiksi pieni täyteen ahdettu ravintola, jossa ei mahduta lainkaan liikkumaan eikä yksityisyyttä ole. Pelaajat häiritsevät muita ruokailijoita ja muut pelaajia.
Keskustelukumppaneiden vaihtaminen sekä tietojen vaihtelu ilman, että kaikki muut kuulevat, on vapaamuotoisten murhamysteerien eli ydintä. Siksi Mielimysteeri-ilta on paras vapaan kuljeskelun mahdollistavassa ympäristössä.
Koska peli kestää yleensä vähintään 1,5-2 tuntia siitä eteenpäin, kun se on kunnolla päässyt alkuun, olisi osallistujille miellyttävää murhamysteeri-illallisen syötyään vielä santsata kahvia ja tilailla juomia. Joissakin peleissä on jälkiruoan tilalle järjestetty herkkunapostelutarjotin tai vastaava. Siitä on itse kukin voinut napsia jälkiruokia pikku hiljaa, kun pelin kuluessa on luontevalta tuntunut. Työpaikoilla ja mökeillä saman asian ajavat yleensä karkki- ja sipsikulhot.
Murhamysteeri-illallinen noutopöydästä
Noutopöytä on murhamysteeri-illallisen suosituin ja toimivin ateriointitapa. Ruokailu pelin aikana kukin omaan tahtiin tarjottavia ammentaen on vähintään yhtä hyvä vaihtoehto kuin edellä esitelty pelin käynnistely aterioinnin loppupuolella. Useimmat Mielimysteereistä ovat olleet jompaa kumpaa tyyppiä.
Noutopöydän ainoa mahdollinen miinus on se, että tarjottavat saattavat jäädä aiottua vähemmälle huomiolle pelin tuoksinassa. Jotkut ryhmät ovatkin koostaneet alkupalatyyppisistä pikkusuolaisista ja muutamista makeista herkuista napostelupöydän, kun raskaampi syöminen tuppaa jäämään pelaamisen varjoon.
Yksityiset perhekunnat, naapurit sekä harrastus- ja muut kaveriporukat kokoavat seisovan pöydän usein nyyttikestiperiaatteella. Jos ollaan jonkun kotona, niin isäntä tai emäntä tarjoaa usein kahvit ja teet ja muut tuovat sitten muuta pikkupurtavaa.
Murhamysteeri-illallinen: ruokailu pelin jälkeen
Kolmas mahdollinen ja toimiva tapa on syödä kunnon ateria vasta pelin jälkeen. Tätä vaihtoehtoa puoltaa mahdollisuus puida pelin käänteitä samalla porukalla vielä ruokailun aikana – niissä kun yleensä puimista riittää! Purkukeskustelu saa siten ihan uutta syvyyttä ja laajuutta.
Miinuspuolena pelin jälkeen syömisessä on vaikeus ajoittaa ateriaa ihan tarkalleen. Peli tietysti pyritään lopettelemaan sovituissa raameissa, mutta lopun purkukeskustelu joskus venyy, kun paljastusringissä tulee ilmi erityisen kuohuttavia ja huomiota ansaitsevia asioita.
Myös nälkä saattaa yllättää, joten suosittelen pelin jälkeistä syömistä harkitsevien järjestävän pelitilanteeseen seisovan alkupalapöydän. Se sopii mainiosti pelaamisen yhteyteen, vie pahimman nälän ja antaa mahdollisuuden rupatella toisten hahmojen kanssa kommentoiden samalla tarjottavia. Pelin taustatarinoissakin ollaan näet usein jonkinlaisissa juhlissa tai kokoontumisessa, johon kuuluu jotain tarjottavaa
Pelin voi myös pilata syömällä
Kertauksena vielä listaus tavoista, joilla muuten mahtavan murhamysteeri-illallisen voi ruokailuun liittyvillä valinnoilla pilata:
- Varatkaa pöytä erittäin suositusta mutta ahtaasta ravintolasta suosituimpana viikonpäivänä vilkkaimpaan aikaan. Tarkistakaa, ettei kyseisessä ravintolassa varmasti ole rauhallisempaa sivuhuonetta.
- Ottakaa kaikille pelaajille monen ruokalajin illallinen, joka tarjoillaan pöytiin ja ehdottakaa, että aletaan vain pelata heti ruokailun alusta lähtien.
- Jos olette vuokranneet mökin, järjestäkää samaan aikaan sinne niin paljon ohjelmaa ruuanlaitosta tanssimiseen ja saunomiseen, että peli hajoaa kaiken keskellä olemattomiin.
Mikäli mikään noista kolmesta kohdasta ei kuulu ryhmänne suunnitelmiin peliin kuuluvan noin kolmen tunnin aikana, murhamysteeri-illallisenne tullee sujumaan mainiosti!
Tilaukset ja lisätiedot
Mielimysteerien tilaukset ja tiedustelut
Kortit
MC Marja mysteerien takana
Peliohjeistus