Villin lännen mysteerit
Villin lännen mysteerit sijoittuu vuoteen 1888. Amerikan länsirannikkoa on asutettu vuosien saatossa innokkaiden uudisraivaajien toimesta. Nyt eräs heistä on riemukseen löytänyt ensimmäisenä viitteen kultaesiintymästä. Sen myötä seudulle on vihdoin tulossa myös rautatie ja luonnollisesti runsaasti lisärakentamisen tarvetta. Huimat uutiset houkuttelevat paikalle monenlaista kulkijaa mahdollisuuksia haistelevista liike-elämän vaikuttajista toiveikkaisiin työnhakijoihin.
Villin lännen mysteereille keksimäni tapahtumapaikka, Gila City, on eräs pienistä mutta vireistä uudiskaupungeista. Yhden legendan mukaan se on saanut nimensä alueella elävältä myrkylliseltä gilaliskolta. Kilpailevan syntytarinan mukaan nimi lainattiin alueella paljon kalastetulta gilalohelta. Muutamat tietävät varmaksi, että paikkakunta nimettiin yksinkertaisesti seudun halki virtaavan Gilajoen mukaan.
Joka tapauksessa Gilan syntymisestä on jo neljännesvuosisata, ja perustamisen 25-vuotispäivän lähestyessä paikkakunnalla suunnitellaan monenlaisia juhlallisuuksia joita arvoitusten ratkonnan ohessa suunnitellaan pelissäkin. Iloista ilmapiiriä kiristävät kuitenkin kilpailu kullasta ja siitä seuraavat maanomistuskiistat, huijaavat pelurit, epäluuloiset intiaanit ja kulkurit, joista ei koskaan tiedä, millä asialla he ovat.
Villin lännen mysteerit: roolihahmot
Laitan tähän 12 roolia, vaikka enemmänkin on tarjolla tarvittaessa.
Paikkakunnan arvostettuja merkkihenkilöitä ovat tuomari S.A.Scale, sheriffi Johnny Fisher sekä maanomistaja-kullankaivaja Luke Flatland, joka tosin ei sattuneesta syystä ole itse läsnä pelissä. Sen sijaan hänen villikkotyttärensä Jane on hyvinkin vahvasti läsnä, samoin kuin saluunaa emännöivä hehkeä Madame Angela alaisuudessaan työskentelevine hilpeine neitokaisineen, joista paikalla ovat ainakin Missy Alabama ja Sweet Salina.
Villin lännen mysteerien aavikkokaupunkia ei voi luoda ilman pahamaineista uhkapeluria, joka mielimysteerissämme kantaa nimeä Rock Sharp. Kaupunkiin majoittuvien matkalaisten joukosta löytyy lisää arveluttavia henkilöitä, kuten kiertävä sekatyömies Slim Tim ja tulisieluinen hengenmies Isaiah Preacher. Bisnesvainunsa paikalle ajamat Lou Eastwell ja Kerry Norman vaikuttavat ainakin päällisin puolin turvallisen tavallisilta, mutta kätkeekö sliipattu asu alleen jotain muutakin? Intiaaniheimoja edustaa 12 hengen pelissä vain ihastuttava Awenita-neitonen, mutta 16 hengen pelissä heitä on jo kaksi muutakin.
Villin lännen mysteerien puvustamiseen inspiraatiota elokuvista
Monelle tuli varmaan jo yllä olevaa kuvausta lukiessa mieleen näkymiä ruutupaidoista, kolmiohuiveista, lierihatuista ja ratsastussaappaista. Kerään tähän kuitenkin Villin lännen mysteerien pelihahmon puvustamisen perusperiaatteet. Liikkumavaraa vaatevalinnoissa on aina, eikä ole tarkoitus, että kukaan joutuu lähtemään omaa tai kaverin vaatekaappia tai lähintä kirpputoria kauemmas.
Pelihahmon puvustaminen Villin lännen mysteereihin on lännenelokuvia katsoneille helppoa. Farkut, ratsastus- tai reisitaskuhousut, vyöt ja henkselit sekä ruutu-, flanelli- tai t-paidat (ilman bändikuvioita, glitteriä ja pääkalloja) ovat aina varma valinta. Ja buutsit, tietenkin. Myös farkkuliivit ja cowboy-hatut ovat jo yksinäänkin vahvoja tunnelman luojia.
Jos esität jotakuta ”yläluokkaisista” hahmoista kuten uhkapeluria, tuomaria tai liikealan vaikuttajaa, laita vaikka puku tai pikkutakki, liivi tai yksittäinen oikeaan suuntaan viittaava asuste tai koru kuten kellonvitjat tai lierihattu.
Jos olet ilolintu tai Madame, laita pitkä hame (muutkin naishahmot voivat sellaisen laittaa), korsetti, jos sinulla sattuu sellainen olemaan ja viihdyt siinä ihmisten ilmoilla, hieman tavallista avokaulaisempi pusero tai vaikka pelkästään näyttävä koru tai villi tukkalaite tai peruukki ja kukka hiuksiin.
Kiertolaisilla saa asu olla tarkoituksella kulunut ja nuhjuinenkin ja intiaaneilla mitä hyvänsä ”alkuperäiskansojen” tyyliin viittaavia yksityiskohtia kuten etniseltä näyttäviä kuviointeja, luonnonmateriaalista tehtyjä koruja, otsapanta, nahka-asu tms. Pelimaailmassa emme pyri minkään hahmon kohdalla autenttiseen tulokseen, vaan lähinnä luomaan oikeansuuntaista tunnelmaa ja helpottamaan eläytymistä.
Lue lisää
Kiinnostaako pelihahmojen puvustaminen? Lue lisää tästä: https://mielimysteerit.fi/index.php/2024/05/05/pelihahmon-puvustaminen/
Nautitko puvustamisesta? Tutustu Hippimysteeriin: https://mielimysteerit.blogaaja.fi/2024/05/10/hippimysteerit/
Ota yhteyttä
Marja Repokangas, mrepokangas@gmail.com Puh. 050370 4717
Mielimysteerit Facebookissa: https://www.facebook.com/Mielimysteerit
Mielimysteerit Instagramissa: https://www.instagram.com/murhamysteeri_roolipelit/
Kotisivulle: http://mielimysteerit.fi/
Kaipaatko innoitusta heittäytymiseen ja improvisointiin? Tutustu myös klovnihahmooni Elleniin toisen blogini kautta: https://ellenolisi.blogspot.com/2024/04/ellenin-valoisa-ja-pimea-puoli.html